Angående gårdagens avslutningstal

Igår höll vår rektor ett tal på julavslutningen som jag och många andra uppfattade som könsnormativt, fördomsfullt och mer eller mindre kränkande. Han pratade om hur kvinnor väljer "farliga, smått kriminella killar" framför de snälla, smånördiga killarna med bra betyg. Kontentan uppfattades som så att tjejerna får skylla sig själva om de väljer en kille som behandlar dem dåligt. Det blev en hetsk stämning bland oss elever, i i alla fall i min bekanskapskrets och det var säkerligen en del människor som innan de skulle gå på jullov hade en känsla av obehag inom sig. 
 
Efter avslutningen frågade jag vår rektor om han inte kunde hålla med om att hans tal till eleverna var könsnormativt. På det fick jag i gensvar ett litet leende och ett budskap om att han inte ville hålla ett traditionsenligt tal om hur fina vi elever var, vilka fina resultat vi gjort och vad duktiga vi har varit.
 
Jaha. Han kanske bara önskade hålla ett tal som inte var som alla andra rektorers jultal, men varför väljer han då att på ett enligt mig rätt smaklöst sätt ta upp ett sådant här ämne? Är det inte bättre att då prata om vilka fina resultat hans elever gjort under terminens gång, istället för att hålla ett sexistiskt tal?
Jag satt under hela talets gång och väntade på en vändning. Att han skulle visa på problematiken varför saker ser ut som de gör, och vad man skulle kunna göra åt det. Nu blev det som att han höll ett halvt tal, utan att dra några som helst slutsatser.  
Kanske föröskte han bara provocera och på så vis få oss elever att börja hata och därigenom prata om de här sakerna. Om så var fallet, tycker jag att han kunde varit mer tydlig med det. 
 
Senare på diverse sociala medier kunde jag se den piskande ilska som rådde bland oss elever. På instagram var det en del som lade upp bilder och i kommentarsfälten kunde diverse tillmälen läsas, vissa hårdare än andra. En del kommentarer var så pass hårda att jag nästan ryggade tillbaka, på grund av att de var så väldigt...målande. Jag vill inte ge några exempel eftersom att jag då skulle hänga ut specifika människor på internet, men det fanns saker skrivna som med all rätt säkert skulle vara nog för att göra en polisanmälan. 
 
Självklart tycker jag också att vår rektors tal onekligen var opassande men det ger oss elever ändå inte rätten att skriva sådana saker vi skrev om honom. Vad vi säger till varandra muntligt får enligt mig vara vad som helst, men när det sätts på pränt, framförallt på internet, är det en helt annat sak. Ett skrivet ord finns alltid kvar, medan det muntliga snabbt glöms bort. Dessutom är det svårt att hålla en seriös dialog mellan två människor om den ena parten har som huvudargument att den andra parten är "dum i huvudet" och en gris. Om man vill förändra något är det lättare att få genom sina tankar med välformulerade ord, i stället för skällsord. 

Kommentarer
Postat av: Emma

Bra skrivet ju, medhåller!

Svar: Tack så mycket!
Gustaf Bergendahl

2012-12-23 @ 01:02:35
URL: http://www.somekindofpeace.blogg.se
Postat av: Linnea

WORD!

Svar: Tack!
Gustaf Bergendahl

2012-12-23 @ 11:47:59
URL: http://fink.blogg.se/
Postat av: Anonym

men shit han höll detta tal då jag gick i ettan typ. om att tjejer inte kysser snälla killar grejen typ. vad är hans hangup? cirkulera han sina tal efter fem år? frågorna e många xoxo pandasoppa aka din syster

2012-12-27 @ 20:36:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0