Slutet på min reklamanalys

På svenskan skriver vi en reklamanalys på valfri reklam och jag valde denna:
Jag spårade lite och skrev inte bara om bara reklamfilmen utan även om Norrmejeriers ställning i det Norrländska samhället. Detta skrev jag i slutet av analysen (den får ni ej läsa pga onöjd) och undrar: Vad tycker DU????!!!
 

Norrmejerier har så länge jag kommit ihåg varit ett företag som ofta och gärna visar på att de är ett genuint norrländskt företag, och att genom att köpa deras varor bidrar just DU till att hålla Norrland levande och våra landskap öppna. I slutscenen av reklamfilmen visas texten ”Ditt val har stor betydelse för Norrland”. Det måste vara ett vinnande koncept, att trycka på folks känslor och skapa en patriotisk stämning. Nu senast har det varit skrivningar i tidningarna om att Coop har börjat med egen lågprismjölk, och huruvida detta kommer att påverka Norrmejeriers ställning i kyldiskarna. Här blir den patriotiska stämningen påtaglig. Hela samhället fullkomligen rasar mot att storhandlarna börjar producera egna mejerivaror. Jag har inte hört en enda positiv röst angående lågprismjölken.

 

Något sådan här skulle aldrig ha hänt med något annat livsmedel. Både Coop och Ica har egna märken som konkurrerar med andra aktörer på marknaden, men detta är ingen som reagerar mot. Kikärtor, russin, kött, och pasta är exempel på mat som både Ica och Coop har egna märken av, som kostar några kronor under ”märkesvarorna”. Reaktionerna på detta uteblir, men när det kommer till just mjölken, då djävlar blir det krig!

 

Jag säger inte att det är bättre att köpa långväga fraktad mjölk från Dalarna för några kronor billigare, och självklart är det bra att, för att citera Norrmejerier, ”Hålla Norrland levande” men det är ändå bra märkligt att i en tid när vi människor vill ha så billig mat som möjligt ändå är villiga att lägga några kronor extra per liter mjölk bara för att den är lokalt producerad. Det är ju inte direkt så att vi tänker så om all annan mat. Vi köper kött från Nya Zeeland och Irland, apelsiner från Spanien och tomater från Holland. Men mjölk från Dalarna – DÄR sätter vi ned foten!!

 

Denna utbredda Norrlandspatriotism måste till största del bero på ett gäng genom åren fantastiskt lyckade reklamkampanjer från Norrmejeriers sida. Tänk vilket gott betyg för ett företag, när ett helt samhälle fortsätter att köpa denna till skyarna höjda vita vätska från just dem istället för konkurrentens aningens billigare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0